vrijdag 3 februari 2023

Thorens TD 135 MKII restauratie


Geconstateerde problemen

De motor wilde in eerste instantie niet gaan draaien, maar naar mate deze warmer werd kwam er beweging in en ging hij langzaam draaien. Dit duidt op dicht gekoekte lagers welke met een motor revisie hersteld kan worden. Ook alle andere draaiende delen zullen moeten worden aangepakt. De bekabeling naar de 230V is aangetast, meet behoorlijke ohmse weerstand. Ook de netspanning selectie is aangetast, was waarschijnlijk de oorzaak dat motor niet wilde starten. Alle motor ophang rubbers de snaar en rubber aandrijf wiel zullen vervangen moeten worden. De horizontale draaipunt lagers van de tonearm' vertonen grote spelling, deze zullen ook moeten worden vervangen.








Tone-arm revisie

Geconstateerd dat de Tone arm veel speling heeft. Zowel in radiaal als axiaal. Na demontage van de Tone- arm bleek een aantal lagerkogels te ontbreken.  Na vervanging van alle lagerkogels (2,778mm RVS) en het instellen van de Tone arm beweegt deze weer speling vrij.


Missende kogel






Hier was de helft van de kogels verdwenen


Motor revisie

Motor reinigen
Als eerste werd de motor uit elkaar gehaald en alle lagers gereinigd en opnieuw in de olie gezet.
Dit gaf al een  duidelijke verbetering. De motor haalde de gespecificeerde rotatiesnelheid (1450 rpm) en de temperatuur kwam niet boven de 43 graden C. 

De motor werd (voorzien van nieuwe ophang rubbers) weer ingebouwd en getest.
Het resultaat was bedroevend. De draaitafel kwam goed op snelheid maar vertoonde in de Tone arm een duidelijk voelbare trilling.

Meting uitvoeren
Het trillen van de motor van de TD135 is gemeten door onderstaande test pstelling:

TD135:
Snaar vd motor los genomen.
Naalddruk headshell afgeregeld op 1,8 gram
45rpm single op plateau gelegd 
Naald headshell ca 2cm van de rand op de single geplaatst
E50 motor free running laten lopen

Testopstelling motor trilling meting



Meetopstelling:
PSCU 2000 spectrum analyser vs oscilloscoop aangesloten op audio uitgang TD135
Meting verricht volledig in bedrijf met single op 45rpm
Meting verricht tijdens free running
Meting verricht met motor in bedrijf maar met tape tegengehouden 
Resultaat:
Audioniveau (muziek): -83dBV
Audio niveau met geblokkeerde motor: -98dBV
Audio stoorniveau op 100Hz: -81dBV


Referentie (muziek) audio spectrum (-83dBV)

Stoorsignaal motor op 100Hz (-81dBV)

Spectum motor met geblokkeerde rotor (-98dBV)



Uit de meting blijkt dat 100Hz trilling van de motor een stoorniveau geeft wat gelijk is aan het niveau van de muziek. Storing op 50Hz en 100Hz komt met geblokkeerde motor nauwelijks voor.

Oorzaak:
Dat alleen bij draaiende motor storing optreedt kan veroorzaakt worden door:
Versleten motor lagers
Versleten motor as
Onbalans in de rotor van de motor 

Volgens diverse mediabronnen zou versleten motor lagers de hoofdoorzaak zijn. 


Vervangen motor lagers

Motor onderdelen
Set nieuwe lagers van AudioSilente

Nieuwe lagers voorbereid voor inbouw

Nieuwe lagers ingebouwd

Motor spoelen nagemeten
en in orde bevonden















Spanning verdeelprint gereinigd



Onderste lagerkogel motoras
Bij nadere controle bleek de onderste lagerkogel van de motoras een beschadiging te hebben (vlak afgesleten kant). Ook deze wordt vervangen door een nieuw RVS kogeltje van 2mm.

Onderste lagerkogel motoras

Video van de afgeplatte lagerkogel


Resultaat na o.m. het vervangen van de motor lagers
Motor voorzien van Audio Silente lagerbussen, onderste lageras kogel vervangen, nieuwe lagerspiegel voor de motoras geplaatst, motorspoelen gefixeerd, kabel doorvoertule vervangen en motor ophanging verbeterd. Resultaat: 100Hz trilling is verdwenen. 


Spectrum 'tonearm omhoog / - motor uit'


Spectrum 'tonearm omlaag /motor aan free running'


Audio niveau 'tonearm omlaag /motor aan free running'


Plateau aandrijving


Idler wheel 


  • Idler wheel van Audio Silente geplaatst.
  • Lagerspiegel van het getrapte poelie omgedraaid. (slijtage putje geconstateerd)
  • Idlerwheel speling afgesteld volgens fabriek opgave 0,4mm tov rand getrapte snelheid wiel. Bleek regelmatig aan de rand van het getrapte poelie aan te lopen. Wordt veroorzaakt door speling in het snelheid selectie mechaniek waardoor het Idler wheel niet gefixeerd blijft. Opgelost door ruimere speling in te stellen. 
  • Nieuwe aandrijfsnaar van Audio Silente geplaatst
  • Plateau aantal dagen continue laten draaien op 33 en 45 rpm. Dit om de motorlagers en het Idler wheel in te laten lopen.

Geconstateerd dat bij opgewarmde motor de nog resterende 100Hz storing minder wordt.


Praktijktest

Tone arm vertoont antiscating zonder dat er een antiscating gewichtje is geplaatst.

Bij arm in balans en zwevend boven LP draait de arm langzaam naar de buitenrand.

Dit gebeurd ook als LP wordt afgetast met 2 gram naald druk en lift omhoog.

De  Tone-arm bekabeling heeft hier invloed op. De kabel onder de arminvoer is niet soepel genoeg en werkt als veer. 


Tone-arm kabel werkt als veer


Kabellus optimaal gemaakt zodat er zo weinig mogelijk kracht op de arm wordt uitgeoefend.


Het kan voorkomen dat de LP niet in de afslag komt en er een ritselend geluid uit de speler komt.

De speler moet dan handmatig worden uitgezet en vervolgens weer aan. In website gelezen dat dit bij TD135 bezitters meer voorkomt, hier is geen oplossing voor.


Spelen van LP middels lift over het midden laat afslag inkomen. Dit is inherent aan de vreemde constructie en niet te voorkomen. 

De aan functie wordt verkregen door de arm naar rechts voorbij de steun te bewegen.

Hierdoor wordt de bovenste deel van twee hevels richting aan/uit schakelaar geduwd en de schakelaar omgezet. Dit zorgt er tevens voor dat het onderste deel van de hevel wordt vrijgegeven voor de automatische afslag. De uit functie kan middels de automatische afslag of geforceerd door de auto/ hand schakelaar naar rechts te duwen.  Bij automatische afslag zorgt de onderste deel ervoor dat indien de bovenste hevel door de arm naar de eindstand gedrukt wordt en het onderste deel richting de pin in het plateau gedrukt wordt. De draaiing van het plateau drukt dan het onderste deel van de hevel naar rechts welke de schakelaar in de uit stand forceert. Zolang het plateau draait is de onderste hevel gevoelig voor bewegingen van de arm doordat deze fysiek (nok op arm lip) contact met de arm heeft. Dit kan resulteren in het afslaan voordat het einde van de plaat is bereikt.


Na opwarming netjes naar de juiste snelheid


Console grommets (trildempers)


De TD-135 MKII na revisie


Na plaatsen van nieuwe console grommets (rubber trildempers) en het poetsen van kap en console werkt de Thorens  TD-135 MKII weer als nieuw.😊







Geen opmerkingen:

Een reactie posten